Τοπικές Κοινωνίες & Μνημεία

Ανιχνεύοντας τις σχέσεις ανθρώπων και μνημείων

Μέσα στην προθήκη (series 2)

with one comment

Plateia Monastirakiou_

Η πλατεία Μοναστηρακίου άνοιξε τελικά, τα πετάσματα απομακρύνθηκαν και ένας  δημόσιος χώρος επεστράφη στους δικαιούχους του: Περιπατητές, περαστικούς, αστέγους, μικροπωλητές, τριγύρω εργαζομένους, πλανόδιους μουσικούς, απλά καθήμενους κάθε εθνικότητας, αδέσποτους σκύλους κ.α. Στις κοινωνίες δηλαδή της μεγαλόπολης (βλ. παραπάνω post) που τυπικά περιβάλλουν και χρησιμοποιούν τους ελεύθερους χώρους  και πολλές φορές τα μνημεία κάθε πρωτεύουσας.

Γύρω από αυτήν την ιδέα άλλωστε εργάστηκαν  οι αρχιτέκτονες της μελέτης: Για τη δημιουργία μιας διαπολιτισμικής πλατείας τόσο θεωρητικά (στη σύλληψη: τις ροές από πολύχρωμους κυβόλιθους) αλλά και οργανικά (:ένας ανοιχτός, κενός, «μεσογειακός» χώρος κατά τον Braudel που δε θα αποκλείει και θα αντανακλά τις κοινωνικές δομές της πόλης μέσω της κινητικότητας σε αυτόν).

Την επιτυχία του εγχειρήματος θα τη δείξει ο καιρός – και δεν εννοώ μετεωρολογικά, αν και υπάρχουν γκρίνιες για την ολισθηρότητα των κυβολίθων όταν βρέχει αλλά και για στοιχεία που τελικά δεν εφαρμόστηκαν στη μελέτη (όπως π.χ. τη δημόσια βρύση που είχε προβλεφθεί, το τοιχίο ανάμεσα στην εκκλησία και την οδό Ερμού για τον περιορισμό των τραπεζοκαθισμάτων κ.α. ).

Το σίγουρο είναι πως η διαμόρφωση αυτή δημιουργεί νέα δεδομένα για τη διαχείριση και την παρουσίαση μνημείων σε αστικά περιβάλλοντα. Η πλατεία οργανώνει ένα Esoteriko freatiou-Hridanosανοιχτό χώρο, μια πλατφόρμα επικοινωνίας χωρίς διαθέσεις αποκλεισμού, ανάμεσα στη ρωμαϊκή βιβλιοθήκη του Αδριανού, το μουσουλμανικό Τσισδαράκη τζαμί, την εκκλησία της Παντάνασσας, το κτήριο του σταθμού Μοναστηρακίου, υπό το βλέμμα της Ακρόπολης Αθηνών. Συνδετικός κρίκος είναι φυσικά, ένα φυσικό τοπόσημο, ο ποταμός Ηριδανός, που αν και δεν μπορείς να τον πλησιάσεις μέσω ενός εσωτερικού μπαλκονιού (έτσι όπως είχαν προβλέψει οι αρχιτέκτονες) τουλάχιστον μπορείς να τον δεις και να τον ακούσεις μέσω ενός φωταγωγού …

-αν είσαι πάνω από 1,60μ., όπως μονολογούσε μια δεσποινίς τις προάλλες, που είχε κρεμαστεί από τα προστατευτικά ανοξείδωτα κάγκελα στην προσπάθεια της.

Η πλατεία Μοναστηρακίου δημιουργεί ουσιαστικά ένα  δίκτυο, εντάσσοντας ως ισότιμες μονάδες τμήματα του μνημειακού πολιτισμού της Αθήνας,  διαχρονικά. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί πέρα από τα θεωρητικά του διαπολιτισμικού και ρεαλιστικού διαλόγου πολιτισμών (αντίθετος με τον πουριστικό που πάει να επιβληθεί ανάμεσα σε Ακρόπολη και το νέο μουσείο της) μορφοποιεί την έκφραση διαφορετικότητας και συμμετοχής μια πολυπολιτισμικής κοινωνίας που διαμορφώνεται καθημερινά. Και παρακάτω, σε ένα συγκείμενο που η αρχαιολογία ασφυκτιά κάτω από το βάρος της διαμόρφωσης της εθνικότητας αλλά και του εθνικισμού -κληροδότημα του 19ου αι.-,  η πλατεία προτείνει απτά το πολυπολιτισμικό σαν όχημα αντίληψης του διαφορετικού, του «Άλλου».

Μένει να δούμε πως η Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων Αθήνας θα παρουσιάσει Diamorfosi fotagogou theasis Hridanouτις πληροφορίες για κάθε μνημείο και κυρίως αν αυτή είναι η απαρχή μιας περισσότερο φροντισμένης προσέγγισης της έννοιας της διαπολιτισμικότητας και αν πλέον πέρα από τα «αρχαία», θα δοθεί η ευκαιρία του διαλόγου σε κτήρια του μοντέρνου κινήματος, νεοκλασικά, βυζαντινές εκκλησίες και οθωμανικά μνημεία που κοσμούν το αθηναϊκό τοπίο.

Τα στοιχεία για την πλατεία αντλήθηκαν από εδώ: http://eridanos-river.blogspot.com/ ενώ για μια βόλτα στον Ηριδανό κάντε click εδώ: http://www.monumenta.org/article.php?IssueID=3&lang=gr&CategoryID=7&ArticleID=159

Ένα Σχόλιο

Subscribe to comments with RSS.

  1. Poly kalo, Stelio…

    MANOLIS ST

    Απριλίου 1, 2009 at 9:39 πμ


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: